werkzaam in de zorg amersfoort

Persoonlijke verzorging op het werk: wat kan wél en wat zien we liever niet?

Zoals we al eerder hebben gecommuniceerd zijn we bezig met het thema ‘Hygiëne Infectiepreventie’. Deze maand staat ‘persoonlijke hygiëne’ centraal. In september/oktober gaan we aan de slag met ‘handhygiëne’.

Maar wat verstaan we onder ‘Persoonlijke Hygiëne?
Een goede persoonlijke hygiëne (verzorging) maakt de kans op overdracht van micro-organismen kleiner. Zorg ervoor dat je gewassen en fris naar het werk komt en dat jouw kleding schoon is. Dat verkleint de kans op overdracht van micro-organismen kleiner en de kans op infecties. Ontzettend belangrijk dus! Dit geldt overigens niet alleen voor medewerkers in de zorg, maar ook voor de gastvrouwen.

Het hele protocol kun je nalezen in de intranetbibliotheek:
Startpagina St. PBG > Intranetbibliotheek > 1. Zorg en Beleid > Hygiëne en Infectiepreventie > Protocollen en werkinstructies hygiëne >
Protocol Persoonlijke hygiëne en gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.

Werkinstructie persoonlijke hygiëne
In de bijlage (en rechts van deze tekst) tref je de afbeelding ‘werkinstructie persoonlijke hygiëne’. Deze zal de aankomende periode binnen het Gasthuis worden verspreid en zichtbaar opgehangen.

 Buitentemperatuur boven de 25 graden?
In de komende weken zal de zon weer zorgen voor hogere temperaturen. Het dragen van een uniformjasje kan dan warm en benauwd aanvoelen. Het dragen van een uniformjasje is verplicht, tenzij de temperatuur (buiten) boven de 25 graden is. In dat geval mag je zelf
bepalen of je je uniformjasje wel of niet draagt. Het is belangrijk dat wij ons altijd houden aan de volgende richtlijnen:

  • Draag geen te korte broek/rok (knielengte is een goede richtlijn).
  • Draag altijd minimaal een klein mouwtje. Dit ziet er ook nog eens frisser uit omdat zo niet iedereen tegen je oksels aan hoeft te kijken.
    Bewaar spaghettibandjes en lage decolletés voor het strand.
  • Let ook op dat je ondergoed niet te zien is. Hetzelfde geldt voor lijntjes van ondergoed en eventueel doorschijnende stoffen.
    Je wilt niet dat je lingeriekeuze het gesprek van de dag op de afdeling wordt.
  • Draag dichte schoenen, geen slippers.
  • Gebruik een goede deodorant.
  • Draag altijd je naambadge (verplicht).

Tenslotte: niemand wil dat er over hem/haar achter gepraat wordt. Het is kwetsend en niet bevorderlijk voor een fijne sfeer op de werkvloer. Zie je een collega die zich niet aan de hygiëne voorschriften houdt? Bespreek dit dan persoonlijk (onder vier ogen) met deze collega. Hints geven werkt niet. Toon begrip voor een defensieve reactie en laat weten dat je het beste met je collega voorhebt en vertel er niet verder over tegen andere collega’s. Wanneer we ons hier allemaal aan houden ontstaan er ook geen ongemakkelijke situaties onderling of naar bewoners en familie.

Publicatiedatum: 10 augustus 2023

Deel Dit Verhaal, Kies Je Platform!